4 februari 2011

Rice Krispies Treats

Detta är något som dök upp när jag bland mina vänner på facebook efterlyste något roligt att baka! Google ledde mig till Salt & Peppar där jag fann följande recept! Det blir en sisådär 40 bitar enligt grundreceptet, men det beror ju på storleken. Själv vill jag ha dem ganska små! En kommentar på Salt och Peppars blogg föreslog att man skulle blanda ned mjölkchoklad, vilket jag tog fasta på och därför inkluderar i min version, sneaky som jag är! För gott blev det!


Ingredienser
50g smör
1 påse marshmallows á 250g
12 dl Rice Krispies (Kellog's)
200g mörk choklad
50g mjölkchoklad (icke att förväxlas med chokladmjölk vilket skulle kunna ge förödande konsekvenser)

Gör förslagsvis på följande vis:
1. Smält smöret i en hyfsat rymlig kastrull. Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna.

2. Häv i dina marshmallows samt mjölkchokladen i kastrullen och smält ner dem i smöret på medelvärme. Ha inte för varmt för då bränner det lätt! Det blir sjukt trådigt och kladdigt, men det är så det är.

3. Dags för lite snabba reflexer. När smallowsarna verkar lagom smälta, tag av kastrullen från plattan och häll i Rice Krispiesarna som du snabbt och flinkt vänder ner innan det hinner stelna till eftersom det då inte täcker allt krisp. Mardrömsaktigt kladdelikletigt, men så värt det!

4. När allt är lagom sammankletat/blandat, stjälp upp det hela i långpannan. Lägg ett annat smörpapper ovanpå eh.."degen" och platta till det hela till en kaka ca 2 cm tjock. Man kan trycka med bara handen också, men fukta den i så fall annars fastnar den för evigt.

5. Skär kakan i lagom stora rutor. Smält den mörka chokladen och doppa rutorna till hälften i choklad

Hepp! Färdigt! Det är som att åka torktumlare, omtumlande men härligt uppfriskande när man kommer ut!

3 kommentarer:

  1. Ser och låter himla smaskigt! =)

    SvaraRadera
  2. Har lagat dessa mumsiga bitar nu och dem var mycket uppskattade av alla som åt! =)

    SvaraRadera