6 februari 2011

Kyckling- och baconcouscous

Dags för en maträtt! Förra hösten körde jag och maken stenhårt på ICAs "billiga veckan" för att få dels lite variation och dels lite mer pengar över. Detta är en av de rätter som verkligen fastnade. Snabbt, enkelt och jättegott! Faktum är att jag sitter och mumsar på resterna nu medan jag skriver, med en ettåring i knät som glatt stjäl mat av mig! Man kan ju slänga i helt andra saker än vad som anges i receptet, själva ska vi nog testa stoppa i lite körsbärstomater nästa gång, och vanlig gul lök skulle säkert inte heller vara fel. Receptet anger färdig-grillad kyckling, men vi använder oftast kycklingfilé eller..eh..annan kyckling. Det spelar inte så stor roll, så länge det är kyckling. Gärna glad sådan :)

Röran fick inte vara med på min bild eftersom jag kör mjölkproteinfri diet nu för att se om det hjälper mot min dotters kolik


Ingredienser (4 port)
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2½ dl couscous
½ purjolök
150g champinjoner
1 paprika
1 paket bacon (140g)
½ grillad kyckling
1½ tsk chili & lime-krydda (har du inte det, ta 1 tsk chili och pressa en lime, vilket som)
1 avokado
1 dl filmjölk (eller något åt det hållet)
salt och peppar

Gör något åt det här hållet:
1. Koka upp vattnet med grönsaksbuljongtärningen i. 

2. Häll couscousen i en vattentålig salladsskål, häll på den varma buljongen och rör om. Täck skålen med ett lock eller något annat kul. 

3. Ansa och skiva purjon och svampen i fina skivor. Skär paprikan i små söta fyrkanter. Fräs grönsakerna i margarin eller smör eller något.

4. klipp i baconet och låt det steka med en lagom stund. I med kycklingen tills den blivit varm (använder du rå kyckling är ett bra förslag att ha stekt upp den innan du når denna punkt, så du slipper en tur till sjukan pga intag av ljummen rå kyckling)

5. Häll över allt från stekpannan i salladsskålen, där couscousen nu är klar. Rör om och krydda med chili & lime och rör om igen.

6. Öppna och gröp ut avokadon i en liten skål. Mosa ihop den med filen och smaka av med salt och peppar.

Klart!! Servera couscousen med avokadoröran! 




5 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Kommer få svårt att få igenom avokadoröran med mannen bara...

    SvaraRadera
  2. Det är det! Couscousen blir så saftig och mumsig :) Det är bara att han skippar röran då, vi brukar alltid ha den i en skål vid sidan om så lägger man på själv så mycket man vill ha. Och blir ju mer till dig då, hehe!

    SvaraRadera
  3. Å andra sidan kommer jag äta själv närmsta dagarna så kan laga till mig själv då.... Har ju nästan allt hemma. =)

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag är hemma ensam nu i ett par dagar så passade jag på att laga denna rätt. Och den var sååå god! Mums! Jag bytte dock ut paprikan mot broccoli eftersom jag inte hade någon paprika hemma.

    SvaraRadera
  5. Vad kul! Vad glad jag blir att någon läser och testar recepten! :D

    SvaraRadera