2 februari 2011

Mjölkfria äppelmuffins med kardemumma

Först ut är detta recept som jag testade i förrgår. Resultatet visade sig vara hysteriskt gott! I alla fall om man som jag är förtjust i kardemumma. Jag hittade receptet på recept.nu och följde det i stort sett rakt av bara, namnam! Helt mjölkfria (ingen protein) och nötfria.




Ingredienser
2 dl matolja
3 dl socker
2 äpplen
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 msk kardemumma
......................................
Fyllning
3 äpplen (står röda i receptet, men gröna funkade finemang)
½ dl socker
1 tsk kanel
muffinsformar

Gör förslagsvis på detta vis:
1. Slå på ugnen på 200 C

2. Vispa socker och olja kraftigt.

3. Riv två äpplen och släng ner dem i smeten tillsammans med äggen.

4. Ta fram en annan bunke och blanda däri mjölet, bakpulvret, bikarbonaten, kanelen och kardemumman. Blanda sedan ner mjölblandningen i smeten och rör ihop det hela. Smakar pepparkaksdeg!

5. Häll upp smeten i muffinsformar som du fyller till hälften. Jag använde stora  amerikanska vilket jag tyckte blev lagom bra på alla sätt.

6. Kärna ur och klyfta lagom många äpplen i tunna klyftor (det beror lite på hur stora de är hur många som går åt, men börja med två om de är stora).

7. Vänd varje äppelklyfta i socker/kanelblandningen och kör ner en eller två i varje muffins

In i ugnen 15-20 minuter!

Klart! Ät! Njut!

3 kommentarer:

  1. Guuuuud vilken fin blogg!! Blir helt avis! Känner att min är lite trist i jämförelse.... :-)
    Ska bli kul att följa.

    Kram, Emma S

    SvaraRadera
  2. Snyggt!
    Ett tips är att tex skriva att receptet är mjölkfritt i rubriken, tror du skulle kunna få mer träffar då. Det finns många som söker på just mjölkfritt, äggfritt och dyl.

    SvaraRadera
  3. De blev supergoda och saftiga.Tack för att du delade med dig av receptet.

    SvaraRadera