12 februari 2011

Hamburgesas

Detta är inte så mycket ett recept som en uppmuntran till att göra era egna hamburgare istället för att köpa vedervärdiga frysta mardrömmar. Eller så. Det går fort, är lätt och riktigt löjligt gott! (Är dagens recept osammanhängande skyller jag detta på min dotter som har massa elak kolik och bara låter mig sova max 3-4 timmar per natt: gröthjärna!) Håll till godo!


Ingredienser
200g finmalen nötfärs av god kvalitet per person (Viktigt! Läbbig vakuumförpackad går bort!)
potatis
stora hamburgerbröd

och resten är valfritt såklart. Själv är jag köttoman och vill bara ha senap, ketchup och hamburgerdressing på mina, eventuellt ett litet salladsblad. De flesta vill ju ha massa annat, så jag lägger mig inte i det där.

Gör nåt!
Att göra egna klyftisar är jättelätt och blir mycket godare än köpisar! Har potatisen tunt fint skal behöver du inte skala potatisen, är det tjockt och tråkigt vinterskal kan det ju vara en idé. 

Nåväl, skala och klyfta potatisen och släng dem i en långpanna. Häll på ganska mycket olja (vi brukar ta hälften rapsolja och hälften olivolja för smakens skull). Rör runt ordentligt så all potatis är inoljad. Strö lite flingsalt över. In i ugnen på 200C i ca en halvtimme. Rör då och då.

Köttet delar man upp i bollar som väger 200g styck (som sagt, köksvåg är en hit). Dessa plattar man till och gör tjusiga utplattade bollar av och steker sedan på medelvärme (ha högre värme när du lägger i så porerna stänger sig, och sänk sedan värmen) tills de börjar svettas, vänd och stek en stund till. Klart. Rosa i mitten är det bästa!

Rosta bröden i brödrosten eller ugnen

Montera ihop, ät och njut med iskall cola!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar