18 februari 2011

Panna cotta med chokladsmak

Detta receptet är inspirerat av ett jag hittade på recepten.se, men jag har gjort så mycket ändringar att det knappast kan kallas samma recept längre. Någon slags panna cotta är det väl i alla fall. Normalt sett brukar detta väl serveras med frukt, men jag tycker faktiskt det är godare utan.

Detta är hysteriskt lätt att göra, går snabbt som attan och är såååå gott! Verkligen hysteriskt gott. Sa jag att det är gott? Låt mig säga det igen; gott! Men inte smalt. Inte alls.

Ingredienser
5dl vispgrädde (matlagningsgrädde funkar nog det med om man vill ha lite magrare)
½ dl strösocker
1 vaniljstång (fast jag fuskar ofta och tar 1 tsk vaniljsocker som är betydligt billigare)
2 gelatinblad eller 1 tsk gelatinpulver
4-5 rutor mörk choklad (ej bakversionen eftersom den inte smälter bra, jag brukar använda Lindt 75%)

Något hitåt:
1. Använder du vaniljstång delar du den på mitten och skrapar ur fröna och lägger både frön och fröskida i en kastrull, använder du vaniljsocker hoppar du lämpligtvis till punkt två!

2. Häll grädden i en kastrull. Häll i sockret (och vaniljsocker om du använder det)

3. Koka upp grädden. Låt sjuda en minut eller två. Tag av från plattan.

4. Släng i chokladbitarna och vispa runt till de smält ner tjusigt och bra. Lägg i gelatinet och rör tills det smält

5. Häll upp i glas, formar, skålar, lamphållare eller vad du nu vill använda. In i kylen och låt stelna ett par timmar

Ät med andakt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar