12 februari 2011

Chokladsås

Jag lovar att när ni gjort denna underbara chokladsås kommer ni aldrig mer vilja äta den köpta versionen! Detta underbara recept går jättesnabbt att göra och är så underbart gott!! (resultatet då, inte receptet). Jag fann detta hos recepten.se liksom så många andra av mina efterrättsrecept! Enligt grundreceptet skall man ha mjölk i såsen, men jag har bytt ut detta mot grädde eftersom såsen blir fylligare och får bättre konsistens. Dessutom har jag dubblat satsen mot originalreceptet, man bara måste ju ha mer! Rekommenderar att ni äter den med antingen hemmagjord vaniljglass eller Sia-glass!

Ingredienser
50g smör
1½ dl grädde (mat-eller visp)
1dl strösocker
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker (inte att förväxla med vanillinsocker)

Ungefär så här:
1. Smält smöret i en kastrull

2. Häll i de andra ingrediensera

3. Låt koka ihop.

Ju längre man kokar desto mer trögflytande och segare blir den. Kokar man ca 5-10 minuter blir den underbart seg när den varma såsen landar på den kalla glassen vilket jag personligen älskar, men vill man ha såsen mer lättflytande räcker det med någon minut. Pröva dig fram!

Ät med god vaniljglass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar