25 augusti 2011

Fläskpannkaka

Ok. Nu är det såhär att det finns fläskpannkaka och så finns det fläskpannkaka. Många tror att de inte tycker om fläskpannkaka för att de fått den första varianten. En blek degig historia som den man fick i skolan. Den smakade mest ägg och hade gummi-aktig konsistens. Den serveras även på sjukhus och många lunchrestauranger. Vidrigt.

Detta är fläskpannkaka som den ska vara. Döm inte förrän du prövat receptet! Receptet kommer från min mor.
Ingredienser
3 ägg
4 dl vetemjöl
8 dl standardmjölk
1/4 köttbuljongtärning
1 tsk salt
1 msk socker
vitpeppar
3-4 hg rimmat eller rökt fläsk (rökt är godast, men det finns inte alltid)

To Do:
Sätt ugnen på 220 grader

Häll 1 dl mjölk i en söt liten kastrull. Lägg i en kvarts buljongtärning, 1 tsk salt, 1 msk socker samt lite vitpeppar (en nypa eller två). Värm upp och rör tills buljongen lösts upp. Ställ kastrullen åt sidan lite nonchalant.

Knäck äggen i en skål. Kasta helst bort skalen. Vispa sönder äggen och häll i en eller två deciliter mjöl så konsistensen blir rejält tjock. Vispa ordentligt så alla klumpar försvinner. Alternera sedan mjöl och mjölk på detta sätt så blir det inga klumpar i din fina smet! Allra sist häller du i kastrullblandningen. Ställ åt sidan så mjölet får svälla medan du fixar fläsket.


Stek nu fläsket i tärningar. Själv gillar jag när det är rätt stora bitar! (Jag brukar dessutom ha enormt svårt att inte stoppa i mig massa fläsk från stekpannan eftersom jag verkligen älskar stekt fläsk.)

Smörj en långpanna (plåt, inte form). Häll sedan i pannkakssmeten. Det är viktigt att hälla i smeten först, börjar man med att fördela fläsket på plåten förstör man nämligen sitt lilla mästerverk när smeten tsunami-likt sveper bort ens fina arrangemang. Så smet först - fläsk sedan. Jämnt över plåten. Bra.

Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter eller tills pannkakan är gyllenbrun (inte mesgul).

Avnjut med lingonsylt och iskall mjölk!

P.S Ha inte lök i smeten! Det trodde min far var en bra idé en gång. Det var det inte.


1 kommentar: